Race Report Kungälvskicken 5,5 km 2015-01-17


Vaknade upp i morse med en träningsvärk som jag inte känt på länge samt en tå som pulserade ganska bra.
Kanske inte syns men nageln är delat i mitten.

Kan i ärlighetens namn säga att tävla var inte det första jag tänkte på. Men är man anmäld så ska man springa om man kan.
Åt frukost med familjen som vanligt, började så sakta efter det klä på mig. Valde idag att köra på korta tights (den enda av 830 deltagare som inte hade långbyxor) och kompressionsstrumpor,
Precis innan jag åkte hemifrån öppna sig himlen och regnet öste ner. Det i kombination ynka 2 plusgrader och  blåst, kan det bli bättre?
Väl framme i Kungälv hämtade jag ut min nummerlapp och sen kombinerades uppvärmning med värmande besök inne på SEB:s kontor.
Ställde mig i första ledet vid starten som blev försenad 15 minuter på grund av alla efteranmälningar. Roligt att så många ville bidra till Cancerfonden även om vädret var som det var.
När startskotten gick var det ett gäng som sprang iväg som kanonkulor men det höll knappt i 500 meter sen var vi bara tre kvar i täten. Det blåste ganska kraftigt emellanåt. Efter att ha varvat Komarken två gånger var vi bara två kvar, en Kongahälla AIK löpare och jag. Han hade haft ledningen hela tiden och jag låg ett tiotal meter bakom. Vi följdes åt hela vägen tillbaka in mot Kungälvs centrum. På denna sida motorvägen började jag sakta minska avståndet men tyvärr lurade jag mig själv lite. På hemsidan står det att loppet är 5,5 km och när vi var vid kexfabriken hade jag knappa 4,5 km på min klocka och jag vågade inte spurta än. Men väl uppe på Västra Gatan slog det mig att detta var upploppet och då hade Joakim Engström som löparen framför mig hette börjat spurta mot mål. Tyvärr hade jag inte krafter nog att hänga på.
Fick se mig besegrad med 5 sekunder. Tiden blev officiellt 17:44 på 5,15 km löpning vilket ger ett snitt på 3:27 min/km.

Prisutdelning. Priset var ett kit från Body Shop.

Andra andraplatsen på två dagar vid årets första 2 tävlingar.
Undra om året ska fortsätta så här.

Inga kommentarer

Använder Blogger.