Race report Sandsjöbacka Trail 26 km (reflexbana) 2015-01-16


Vi var ett gång från Military Fitness Bunkern som skulle springa detta lopp och vi träffades vid Slottsskogen för att samåka upp till Billdal. Redan här började jag frysa, det blåste kraftigt och i kombination med temperaturen gick det igenom alla kläder.
Väl framme vid starten i Billdal (Snipen) frös jag bara mer och mer. Längtade bara efter att starten skulle gå. Fördrev tiden till start genom att gå igenom den förhållandevis långa listan av obligatorisk utrustning. Allt fick plats i min favoritväska Ultimate Direction AK Race Vest och på fötterna hade valet hamnat på mina 34$ kinesiska Salomon S-lab Sense 2.
Hade stor beslutsångest in i det sista om jag skulle njuta och springa "lugnt" eller köra på. Till slut bestämde jag mig för att köra på men om jag skulle få känningar så skulle jag bromsa och bara ta mig i mål.
Starten gick och vi var ett gäng på 5-6 personer som sprang iväg från resten. Detta gäng höll dig ganska intakt första milen genom asfalt, grus, svår terräng, lera, gyttja osv. Jag försökte så gott som möjligt ta den "torraste" vägen. Vid 12 km nära Sisjön depån gjorde jag ett ryck och det var bara en som orkade hänga med. Här var det mycket grus och det tilläts att man sprang på ganska bra. Avståndet mellan mig och den andra löparen samt de andra jagande ökade successivt och ute på gångvägarna vid Åby hade vi säkert över 500 m försprång. Tyvärr var det även här som tävlingen för mig avgjordes. Efter att ha följ en oklanderlig reflexbana i becksvarta skogar sprang vi nu under gatlyktor och jag hade svårt att navigera mig. Precis vid Mcdonalds Fässbergsmotet skulle man ta upp till höger för att bestiga Änggårdsbergen men vi (jag och tvåan) fortsatte rakt fram hela vägen till Eklanda innan vi valde att vända tillbaka. Detta blev till slut en omväg på cirka 1,6 km.

Här syns vår felnavigering tydligt. Rätt väg är markerad med svart sträck.

Efter jag insett mitt misstag blev jag helt enkelt förbannad och adrenalinet pumpade ut i kroppen.
Svor högt och satte full fart i ren vansinne. Tog de första placeringarna redan i backen upp till Änggårdbergen. Om jag innan försökt ta den "torraste" och minst svårsprungna vägen köra jag nu fågelvägen och tittade knappt på underlaget alls. Det fick helt enkelt bära eller brista sista 6-7 km till mål. Kunde lika väl slagit mig ordentligt. Sprang förbi minst 6 personer innan vi kom ut vid Änggården. De måste ha hört mitt frustande då de flesta stannade och släppte förbi mig, kanske var de oroliga att jag skulle springa över dem.
Upploppet startade efter gångbron från Änggården till Slottskogen och plötsligt såg jag ännu en löpare framför mig och jagandet började. I jämförelse med andra lopp som avslutas på Slottskogsvallen skulle man här upp i skogen efter man passerat Preemtappen istället för att följa Margretebergsgatan. För att komma upp i skogen var man tvungen att bestiga en bra brant backe först och just här började mitt "byte" gå och jag skulle bara förbi. Sprang upp för denna backen och passerade löparen.

Just här skulle vi upp i skogen innan
målgång.

Sen var det bara att ösa på in till Slottskogsvallen mot mål påhejad av en underbar familjen som trotsat den sena kvällen och vädret. Fick lite rysningar när sonen hejarop hördes under upploppet.

Hade ingen aning om vilken placering jag jagade men fick snabbt reda på att jag var andra man i mål, slagen med knappt 3 minuter. Tiden blev 2:09:52 vilket ger en snitthastighet på 4:42 min/km på 27,56 sprungna km.

Lerig som bara den. Många kläder fick hänga
med mig in i duschen. 

Smutsiga fötter.

After race mat och dryck när den är som bäst.

Kan så här i efterhand förbanna mig över felnavigeringen men det finns så många positiva saker att ta sig från detta lopp så jag tror att efter helgen kommer jag se mig själv som en vinnare.

Inga kommentarer

Använder Blogger.