Racereport Hyssnaloppet 38 km 2015-09-05

Lite sen racereport, men bättre sent än aldrig.

Hittade detta loppet ganska tidigt på året och tyckte det passade in bra i planeringen. Det är kanske inte världens mest kända lopp men det var just längden och underlaget jag ville åt. Samt att Hyssna ligger ganska nära Göteborg. Med tanke på vad som hände under Vasastafetten hade jag inga stora förväntningar mer än att ta mig runt och få lite extra sköna trail km i benen.

Starten gick klockan 09:00 i lite lätt regn med ganska behaglig temperatur och jag joggade på ganska bra men en kille stack iväg med en gång på asfalten. Han heter Linus Wirén och vann loppet. Linus vann även BUM 47 km i år och har tävlat på SM men då på medeldistans. 

Foto: Hyssnaloppet 

Foto: Hyssnaloppet 
Efter någon km svängde vi in i skogen och då valde jag att springa ifrån den "klungan" jag var med. 
Sen tuffade det på i skogen. Jag sprang kontrollerat och pressade inte mig mer än vad jag kände för denna dag. Viktigaste var inte att vinna (även om det är skoj) utan att få bra trail km i benen samt lite höjdmetrar. 1100 höjdmeter stod det på hemsidan och tyvärr kan jag inte kontrollera detta i efterhand då min klocka dog efter 14 km. Otroligt orutinerat. Men det var ganska kuperat mellan 10-18 km och det kan man se på höjdkurvan också.

Foto: Hyssnaloppet 

Foto: Hyssnaloppet 

Kom faktiskt i kapp Linus vid ett tillfälle men ganska snabbt blev den en lucka igen som jag inte kunde täppa till. Banan var riktigt utmanande som sagt var och hade otroligt fina partier av trail och terräng. Tyvärr var stora bitar av banan på grusvägar vilket arrangören inte kan hjälpa men det hade varit fint med mer ren trail.

Foto: Hyssnaloppet 

Foto: Hyssnaloppet 
I mål var jag cirka 4 min efter och det kändes helt okej. Var inte jättetrött eller sliten vid målgång men tyvärr vrickade jag till foten igen. Frågade om någon kunde linda foten vid målgång och fick till svar att det fanns tyvärr ingen som kunde detta bra. Men jag kunde få laser på foten istället. Det tackade jag inte nej till, vilken service.

Foto: Hyssnaloppet 
Fick en första hjälpen väska som tröstpris och sen satte jag mig i bilen med en mycket bra känsla för att åka hem till Kareby. 

Inga kommentarer

Använder Blogger.