Svanskällans snabbaste?

I helgen sprang jag en riktigt rolig tävling med ett upplägg jag inte tidigare provat. I och för sig sitter minnena kvar från skolans beep-test som jag faktiskt var en jävel på.
Arrangör för helgen tävling var ingen mindre än mina gamla kollegor i Military Fitness Bunkern. Ett fantastiskt gäng som verkligen vet hur man får folk att trivas och pressa sig utanför bekvämlighetszonen. Har mycket att tacka detta detta gäng och den träning som drivs i Bunkern.
Men nu tillbaka till tävlingen. Reglerna var enkla men ändå lite ovana och det krävdes lite tankeverksamhet. Tävlingen hölls i Hisings Kärra, Gerrebacka, och runt Svankällan (därav namnet) som en ett spår runt en sjö kan man säga för att göra det enkelt. Ett varv är cirka 1,67 km långt och det skulle vi idag springa. För varje varv som sprangs sänktes tiden med en minut för start till nästa varv. Det vill säga att första varvet hade man 15 minuter på sig innan starten för nästa varv gick. Hur man lade upp det är såklart individuellt.

Starttiderna för respektive varv. Foto: Facebook "Svankällans snabbaste"

Vissa sprang snabbt för att få mycket vila vid målet/starten och tog det lugnt och fick således mindre vila innan starten gick för nästa varv. Tävlingen tog inte riktigt fart förrän varv 8 då varvet skulle tas på mindre än 8 min vilket är lika med att hålla 4:48 min/km takt. Men då får man ingen vila innan nästa start går så det gällde att springa lite snabbare för att få någon andhämtning. Redan nu hade jag hittat min parhäst i loppet och det var ingen mindre 2xU:s produktchef och Ted Ås som var med.
Ingen aning vilket varv, kana var sista eftersom jag är själv. 
Foto: Facebook "Svankällans snabbaste
Ut på varv 7 var vi fortfarande ett par kvar och jag ska vara ärlig så vet jag inte hur många som klarade detta varv då jag var fullt fokuserad på mitt men jag att Team Bunkerns egna marknadschef Peter Öster klarade av varvet, respekt! Då var det dags för det 6:e varvet och lägst en snitthastighet på 3:36 min/km och det var bara jag samt Ted som gick ut på detta varv. Nu gick ansträngningen verkligen upp från ingenstans (varv 7 var lugn) och tror vi snittade runt 3:15-20 min/km på sträckan och sen var det dags för nästa omöjliga varv. 1,67 km på 5 min vilket är 3:00 min/km tempo. Men vi stack iväg och höll bra tempo hela vägen, tyvärr orkade jag inte riktigt i slutet utan Ted tog sista varvet med ett par meter och nu var ansträngningen maximal.

Ingen aning vilket varv, kana var sista eftersom jag är själv.
Foto: Facebook "Svankällans snabbaste"
Grymt roligt att träffa alla från Bunkern igen och jag glömmer er aldrig. Roligast var att familjen kom och hejade. Barn är verkligen de bästa på att heja.

Nu är det slut på tävlandet detta år. Får se vad nästa har att erbjuda. Planering pågår, så mycket kan jag säga.

Inga kommentarer

Använder Blogger.