Racereport Göteborgsvarvet 2016-05-21


Då ska man försöka summera lördagens folkfest och jag ska göra det genom att dela in det hela i små avsnitt.

Veckan innan:

Tog det ganska lugnt veckan inför Göteborgsvarvet. Fick till ett riktigt bra pass tisdagen innan, 2x15 min i bra fart men kontrollerat (3:35 min/km första 15 min och 3:33 min/km andra 15 min). Efter detta pass kom hoppet lite tillbaka till mig och jag vågade mig tro på en tid runt 1:15-16. Ha i minnet att min bästa tid på varvet “var” 1:16:42 och sattes 2012 (senast jag sprang hela varvet). Resten av veckan la jag in små pass på 6-7 km mest för att hålla benen igång. Nummerlappen hämtades ut på fredag eftermiddag ihop med hela familjen. Göteborgsvarvets “nya” expo var verkligen en succé och barnen ville inte gå därifrån. Det som lockade mest var såklart hinderbanan och poängpromenaden som var ett trevligt inslag. Själv köpte jag ingenting men fick möjligheten att hälsa på några som jag innan bara mailat med, så som Siri från Gaiasport. Direkt efter mässan gick vi på Liseberg och barnen fick för första gången utnyttja sina små guldpass som de fick av oss i julklapp. Vädret var verkligen lurigt, och man kunde inte säga om det skulle bli regn eller sol vilket gjorde att barnen kunde åka allt de ville om och om igen utan att det fanns minsta tillstymmelse till kö. Oj, vad roligt de hade. 2 olika möjliga “outfits” lades ut och efter noga övervägande blev det nedan:
Tävlingskläderna










Morgon fram till start:

Vaknade ut utsövd och pigg. Drog lite på frukosten och tänkte för en gång skull äta vad de kallar en fiber-snål frukost för att inte magen ska behöva arbete för mycket innan och under loppet. Det blev 2 hönökakor med ost och fil med cornflakes. För att även få in lite hotellkänsla avslutade jag med kaffe och några kakor. Första toabesöket avverkades. Klädde på mig och smörjde in mina ben med ormsalva. Sakta men säkert smög tävlingsnerverna på en. Känslan som är en blandning av förväntan och ångest. Blev sedan körd till en kompis och vi drog vidare ut mot Högsbo där Göteborgsvarvet hade abonnerat parkeringsplatser samt bussar som körde oss till Marklandsgatan. Kom i bra tid till startområdet och andra toabesöket avverkades. Vi letade upp Volvo tältet där jag färdigställde det sista så som nummerlapp, chip etc. Vid 12:30 började jag värma upp. Värmde upp i cirka 12 min vilket även inkluderade ett par snabbare partier. Tillbaka mot tälten kände jag att ett sista toabesök hade gjort susen så jag tog en snabb tripp till bajamajorna innan jag återvände till tältet. Tog av mig överdragskläderna och gick sakta mot starten och Elit fållan. Fortsatte jogga lite samt hälsade på lite löparkompisar tills det var dags att hitta en bra plats i fållan.

0-5 km:

Plötsligt gick startskottet och sakta rörde vi oss mot mattan som registrerar starttiden. Tyvärr ramlade några personer i starten vilket orsakade lite kaos under några sekunder annars gick starten perfekt. Kände ganska omgående att det gick lätt att komma upp i fart och det tog inte många meter innan jag fick min första rysning av allt folk både runt mig och de som hejade. Redan efter ett par 100 meter hörde jag mitt namn för första men inte sista gången (vill här passa på att tacka alla som hejade på mig, det betyder så mycket). Vet av erfarenhet att det rusas ganska bra i starten och det är lätt att bara hänga på men denna gången avvaktade jag lite och första km avverkades på 3:34 min vilket var som planerat men sen vet jag inte vad som hände. Kände mig pigg som bara den och lät benen bestämma farten vilket gjorde att km:erna avverkades snabbare än planerat men kontrollerat. Bestigningen av Säldammsbacken var inga problem alls och detsamma gällde hela vägen fram till Sannabacken i Majorna där jag visste att min far och bror skulle stå med en stor glass i handen och där stod de och hejade. 5:e kilometern brukar vanligtvis vara ganska tung då den går uppför mest men denna tog som första 3:34 min och jag klockade första 5 km på 17:46 (3:34 min/km).

5-10 km:

Nu var det dags för Älvsborgsbron som kan vara tung om vinden ligger på men denna gången gick det ofattbart lätt att komma upp på toppen och km 6 tog 3:36 min (vilket var från börjar mitt tänka snitt på hela loppet). Nästa km (7) är nästa enbart utför och här lät jag bara benen flyta på och jag hade vid detta laget hittat ett par löpare som jag sprang med och det kändes bra. Sen flöt det på bra genom Eriksberg och Sannegårdshamnen även om jag tycker att det var lite jobbigt med de olika underlagen, från asfalt till grus till kullersten. Var lite orolig för blåsten (det blåser alltid vid Eriksberg) men denna gången var det knappt märkbart. Fick även här höra mitt namn flera gånger vilket skapade ett adrenalintillskott varje gång. Plötsligt låg mattan framför mig igen och milen avverkades på låga 35 min (35:05) vilket var mycket snabbare än jag tänkt mig men vad gjorde det.
Vid Sannegårdshamnen









10-15 km:

Med en gång jag klev över mattan för 10 km hade jag nästa mål i huvudet. Visste att min familj stod precis vid Göta Älv brons fästa (som alltid) och är det några som kan heja är det dem. Denna del av varvet är ganska tråkig, mycket skarpa kurvor samt stora delar utan publik men jag höll mig till min grupp och farten blev var okej. Roligt att Semcon flyttat sitt kontor till frihamnen då de var ett glatt gäng som hejade där på en plats som annars är helt tyst. Sakta men säkert närmade jag mig bron och när jag väl såg min familj avvek jag från den blå linjen för att “high fiva” alla barnen (tappade säkert några sekunder på detta men kompenserades av adrenalinet det gav mig). Nu var det för kanske den tyngsta biten av Göteborgsvarvet dvs. Göta Älv brons. Den är brant och seg samt att vinden är sällan gynnsam uppför, men benen bara pinade på och jag drog på mig minimalt med mjölksyra. Väl utför var det bara att låta benen löpa på. 15 km passerades på 52:42 (3:31 min/km).

Glad löpare efter cirka 13 km.

High five till barnen!



















15-20 km:

Avenyn, vad ska man säga. Fantastiskt med alla människor men varför ska den luta så förbannat mycket. Kände ändå mig ganska pigg även om det är svårt att springa på partier där det förekommer spårvagnsräls. Hade en liten dipp efter 16 km men då sprang jag förbi några löpare som såg proffsigare ut än jag. Detta triggar mig, att lilla jag kan springa förbi dessa människor som har egen lagning efter banan och ställer upp i SM. Väl upp vid Poseidon tog en jag en mun vatten och en svamp för att svalka mig då solen hade kommit fram och det blev varmt. Ner igen gick det hyfsat bra men väl inne på allén mot Vasagatan började det ta emot och negativa tankar kom till mig, detta syns ganska tydligt på tiderna 19:e km avverkades på 3:42 min. Här fick jag verkligen koppla in pannbenet och det gick vägen för väl uppe på Övre Husargatan så jag ljuset i tunneln och vågade igen tro på detta.

På väg ner från Poseidon.








20-21,1 km:

In i Slottskogen igen och ännu en gång möttes jag av ett hav av människor som alla hejade, så grymt. Tyckte jag tryckte på bra men någon magisk spurt blev det inte förrän jag kom in på Slottskogsvallen och jag knöt näven för mig själv. Väl i mål var jag i ett lyckorus, inga direkta krämpor mer än att jag var helt slut. Tiden blev 1:14:33 vilket är nytt PB för mig på varvet och även på HM. Tog mig snabbt runt och ut för en välbehövlig massage (gratis). Gick sen till tälten för att ringa frun. Pratade lite med dem i tälten och sen bytte jag om och satte mig på bussen hem. Fortfarande i ett litet lyckorus men sakta men säkert började den där tomheten infinna sig som kan komma efter ett lyckat resultat.

Upploppet.








Slutsats:

Jag skrev i ett tidigare inlägg om mitt facit i Göteborgsvarvet och jag har ifrågasatt storheten i detta lopp för mig själv. Detta kom tydligt tillbaka till mig nu under loppet, det är FESTEN och FOLKET som gör detta lopp. Är banan snabb, NEJ. Är banan rolig, NEJ. Är stämningen på banan och runt banan på topp, JA!!!!!!!!
Även imponerad hur mycket jag kan få ut ur denna 84 kg klump till kropp. Har tränat hyfsat men inte optimalt detta år. Vi köpte hus (nytt hus, grovplanerad tomt på 2500 kvm) förra året och det tar verkligen tid vilket gjort att jag tränat mindre än andra år.
Vädret gör mycket, vis starten var det runt 15 grader och molnigt vilket passar mig perfekt. Märkte med en gång värmen såg sig sig och solen visade sig att det blev jobbigare.
Nu ska jag njuta av detta en stund samtidigt är det ett nytt lopp om 2 veckor, Stockholm Marathon och då ska samma känsla infinna sig hoppas jag. Kan det bli sub 2:40, håller tummarna för det!!!

Nöjd!

Tid och placering!




















Inga kommentarer

Använder Blogger.